"כל אדם הוא עולם ומלואו בעל תורשה ואורח חיים מסויים ולכן משפיעים עליו כוחות היחודיים לו. זוהי אומנות לאבחן ולהבין כוחות אלו ובהתאם, לבצע טיפול נכון." אורי פוביצר

מחלת הסוכרת, כאבים נוירופתיים ושילוב הרפואות הקונבנציונלית והסינית

כתבה מביטאון האגודה לסוכרת – אי"ל (אורי פוביצר, 2012):

_

כתבה מאי"ל- בטאון האגודה לסוכרתאיל-דף-2

_

_

בהמשך- הכתבה כפי שהתפרסמה בביטאון האגודה הישראלית לסוכרת- אי"ל 

_

על מחלת הסוכרת, כאבים נוירופתים ושילוב הרפואות הקונבנציונאלית והסינית

_

רבים מחולי הסוכרת סובלים מתופעות לוואי ותסמינים שהם תוצר של המחלה. ההקלה עשויה לבוא מטיפול תרופתי קפדני ושמירה על אורח חיים מאוזן, אך גם משילוב של מרכיבים וטיפולים מהרפואה הסינית. התוצאות מדברות בעד עצמן. אז איך עושים את זה? למרפאה לרפואה משלימה במרכז הרפואי הלל יפה פתרונות.

_

כשבאים לדבר על רפואה סינית על גישותיה, מתייחסים לצורת רפואה שהיא אחת משיטות הטיפול והריפוי הקדומות בעולם.זוהי שיטה שנוצרה מתוך תהליך בן אלפי שנים של התבוננות ומהווה בעצם שיטת רפואה שהיא דרך חיים כוללנית אשר מטרתה לשמור על בריאות מיטבית לאורך זמן כמו גם לרפא מצבי חולי שונים. בשל כך, ולא במקרה, ציינה ד"ר מרגרט צ'אן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי WHO בעת הרצאה שנתנה בוועידה השנתית של הארגון ב- 2008 כי הרפואה הסינית מוכרת כמטפלת ביעילות במחלות השונות וביניהן סוכרת.

_

כיום, כמעט בכל כל בתי החולים בישראל קיימת אפשרות לשלב רפואה סינית יחד עם הרפואה הקונבנציונאלית לטיפול במצבים שונים.

_

"לשילוב של הרפואה הסינית בטיפולים קונבנציונאליים מספר יתרונות", מסביר פרופ' רפי קרסו, מנהל המרפאה וביה"ס לרפואה משלימה במרכז הרפואי הלל יפה, שניהל במשך שנים גם את המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב.

 בין אותם יתרונות הוא מציין את:

  • ראיית האדם כחלק מהטבע וכמובן מושפע מחוקיו השונים.
  • הבנה הוליסטית בניגוד למיקרוסקופית הלוקחת בחשבון את יחסי הגומלין בין מערכות הגוף השונות וכן את השפעת סביבת האדם על בריאותו.
  • טיפול הוליסטי במצבו הרגשי והגופני של האדם.
  • מודעות לכך שלגוף האדם יכולת ריפוי מדהימה ובעקבות כך יצירת תנאים נכונים בשיתוף עם המטופל לאיזון מערכות הגוף השונות.
  • הרפואה הסינית משתמשת במספר כלים לאיזון מערכות הגוף ביניהם: דיקור, תרפיית מגע מסוג טווינה, תזונה נכונה, צמחי מרפא, הקניית הרגלי חיים המתאימים לכל אחד אישית ותרגול תנועה מסוג תאי- צ'י וצ'י- קונג.

"בנוסף", הוא אומר, "בכל הקשור בטיפולים במחלות כרוניות כמו מחלת הסוכרת, השילוב בין הטיפול ברפואה הקונבנציונאלית ליתרונות הרפואה הסינית, יכול לעיתים קרובות לסייע באופן משמעותי לאיכות החיים של המטופל ולאיזון מחלתו".

_

איך כל זה קורה? – הקשר שבין סוכרת ורפואה סינית

_

"ברפואה הסינית הצטבר ידע רב על מחלת הסוכרת, המתועדת ומטופלת בסין כבר 2500 שנה", מסביר אורי פוביצר, מטפל מוסמך ברפואה סינית אשר עבר התמחות בתחום הטיפול בחולי סוכרת בסין וכיום מפעיל שירות לטיפול בחולי סוכרת במרפאה לרפואה משלימה במרכז הרפואי הלל יפה, "בשפה הסינית סוכרת נקראת XIAO KE שפירושו התכלות וצמא, בדומה לתופעות השכיחות למחלה – צמא מוגבר, רעב מוגבר, שתן מוגבר, עייפות, יובש בגרון ובעור, והזדקנות מואצת של מערכות הגוף".

הרפואה הקונבנציונאלית פיתחה אמצעים טכנולוגיים שונים ויעילים להתמודד עם המחלה, אולם, למרות מאמצי הטיפול, כ- 50% מחולי הסוכרת הנמצאים בטיפול ותחת מעקב, אינם מאוזנים ברמת הגלוקוז בדם ועל כן הם נמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים קשים. בנוסף, מחקרים שונים ראו  כי יש לשאוף לאיזון הגלוקוז בדם, אך זה לא תמיד מספיק כדי למנוע את סיבוכי המחלה.

למרות שחולי סוכרת רבים חולקים את אותה המחלה, התופעות בין חולה לחולה מגוונות ולכן האבחנה והטיפול ברפואה סינית שהן בהתאמה אישית שונות ממטופל למטופל.

_

"לדוגמא", מציין פוביצר,  "מטופלת בת 43, שהגיעה למרפאה לפני מספר שבועות עם סוכרת לא מאוזנת מסוג 2. מבנה גופה מלא, היא התלוננה בעיקר על כאבים נוירופתים ברגליים שכללו תחושת הירדמות בלתי מוסברת, עקצוצים מציקים, הרגשה של חום רב ("שריפה") או קור עז באופן פתאומי ומתמשך, נמלול לאורך זמן ועוד. בנוסף, סבלה מחום, עצירות וכן מדיכאון אשר מאפיין מאוד מחלות כרוניות (כמו סוכרת). מטופל נוסף, צעיר הרבה יותר, בן 7 בסך הכול, הגיע לטיפול במרפאה עם סוכרת מסוג 1. גם במקרה שלו הסוכרת הייתה בלתי מאוזנת והוא סבל בין היתר מפצעים שלא החלימו, הזעות לילה ועוד".

"הטיפול בשניהם", ממשיך ומסביר פוביצר, "למרות שהיה שונה ברובו, שילב שיטות טיפול מהרפואה סינית והביא אצל שניהם לשיפור ניכר: המטופלת הרגישה חיונית יותר ולמרות שעדיין קיימים כאבי רגליים, דיווחה כי רמת הכאב מופחתת לאין שיעור. בנוסף, הרגשת החום והעצירות עברו לחלוטין. למטופל בן ה-7 נסגרו הפצעים, הסוכרת שלו התאזנה והזעות הלילה הפסיקו כליל".

מה כולל הטיפול ברפואה הסינית?

_

הטיפול ברפואה סינית לסוכרת כולל תשאול מקיף, מעבר על בדיקות מעבדה, אבחנה ובעקבותיה טיפול בשיטות הרפואה הסינית כגון: תרפיית מגע (טווינה), צמחי מרפא, דיקור ועוד- בהתאם לצורך. שילוב הרפואות הקונבנציונאלית והסינית הוא מוצלח ביותר ומטרתו:

  • איזון הסוכר בדם ומניעת העליות ו\או הירידות החזקות שלו.
  • טיפול תומך בסיבוכי המחלה (במידה שישנם), כגון: נוירופתיה (כאבים עצביים, לרוב בגפיים), שומנים גבוהים בדם (כולסטרול), לחץ דם גבוה, רטינופתיה (בעיות בעיניים), תפקודי לב ועוד.
  • טיפול בתופעות אופייניות אשר לרוב אינן מסכנות חיים בטווח המיידי אך משבשות מאוד את איכות החיים כגון: עייפות, בעיות שינה, השמנה, כאבים, בעיות עור, יובש ועוד.
  • הורדת מינון התרופות או האינסולין.
  • רכישת כלים לחיים בבריאות מיטבית לאורך זמן.

השאיפה היא תמיד ליצור איזון לאורך זמן ולא רק לזמן קצר.

 

 

מדוע הטיפול משולב יכול לסייע דווקא בכאבים נוירופתים?

_

הנויורופתיה הינה מחלה עצבית אשר עלולה להשפיע על כל מערכות הגוף וכל כלי הדם בגוף. המחלה מופיעה בין היתר במערכת העיכול, בעיניים ובאברי הרבייה אך הסבל הגדול מופיע בעיקר בגפיים. התחושות שמאפיינות את הנוירופתיה הן: כאבים הכוללים תחושת הירדמות בלתי מוסברת, עקצוצים מציקים, הרגשה של חום רב ("שריפה") או קור עז באופן פתאומי ומתמשך, הרגשה שנמצאת על הרגל מעין גרב, נמלול לאורך זמן ועוד כהנה וכהנה כאבים בלתי מוסברים המפריעים בחיים היומיומיים. 50% מחולי הסוכרת סובלים מכאבים נוירופתיים שונים בגפיים אך המחלה עלולה להופיע גם בקרב אוכלוסייה שאינה חולה בסוכרת.  הנוירופתיה הסוכרתית עלולה להתפתח לכדי זיהומים וכיבים ברגליים התחתונות היכולים להסתיים בכריתתן.

הטיפול בכאבים נוירופתיים כולל אבחנה ייחודית לרפואה סינית המבדילה בין התופעות השונות, אדם אשר מתלונן על כאבים, חולשה וקור ברגליים יטופל באופן שונה מאשר אדם עם רגליים כבדות, חום\שריפה בכפות הרגליים ושרירים הנתפסים בעיקר בלילה. הטיפול בין היתר כולל, כמובן, איזון רמת הגלוקוז (סוכר) בדם, טיפול בגורמים הפוגעים בכלי הדם (שומנים בדם, עישון והשמנה), יצירת תנועה וחילוף חומרים. כל אלה, יוצרים הטבה לאורך זמן. הטיפולים מתבצעים תוך שילוב הידע והטכניקות של הרפואה הסינית.

_

במאמר שנכתב בנושא במגזין Clinical Diabetes בינואר 2005, המליצה האגודה האמריקנית לסוכרת (ADA), לשקול שילוב של דיקור סיני כטיפול יעיל בכאבים נוירופתים.

_

סיפור מקרה: אישה בת 73 שהגיעה עם סוכרת מסוג 2, הנוטלת אינסולין ומטפורמין וסובלת מסוכר לא מאוזן (מעל 200 מ"ג\ד"ל). טענתה המרכזית הייתה לגבי הכאבים הנוירופתים ברגלים שהתבטאו כקור, חולשה, כאבים ושרירים תפוסים בעיקר ברגל ימין המתגברים בלילה. כמו כן דיווחה על דכדוך, חוסר עניין וחוסר רצון לצאת מהבית.

לאחר תשאול מקיף, בדיקת בדיקות הדם שביצעה וכן בדיקות הולכה עצבית (EMG) הוחלט על טיפול שכלל דיקור, צמחי מרפא, עיסוי סיני- טווינה והמלצות תזונה, בנוסף לטיפול התרופתי הקונבציונאלי.

התקיימו מספר מפגשים במהלכם הסוכרת התאזנה ובעקבות כך כמות האינסולין הופחתה. האישה ציינה כי בעיית השרירים התפוסים נעלמה והכאבים פחתו מאוד (אם כי לא נעלמו לגמרי). בנוסף, המצב הרגשי השתפר ואיתו החיוניות.

"מן הראוי לציין", אומר פוביצר, "שהטיפולים הניתנים במרפאה נסמכים אמנם על תורה סינית בת אלפי שנים אך יש להם הוכחה מחקרית גם בימינו. מחקר קליני שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר באנגליה בשנת 1998 במגזיןDiabetes Research & Clinical Practice הראה שיפור משמעותי בקרב 77% מחולי הסוכרת הסובלים מכאבים נוירופתים בגפיים, בעקבות טיפולים ששילבו רפואה הסינית. ישנם מחקרים נוספים, אשר הראו הטבה משמעותית בשילוב רפואה סינית בטיפול בנוירופתיה הפוגעת בין היתר במערכת העיכול (גסטרופרזיס).

מכאן, שמטרת הטיפול הוא ליצור ריפוי והטבה שיחזיקו זמן רב ולא רק הקלה ושיכוך כאבים.

יש ליצור מינימום תלות באמצעים חיצוניים. מבחינת הרפואה הסינית, הכאבים הנוירופתיים  הם תוצר של חוסר איזון במערכות הגוף השונות ולכן הטיפול נעשה בכמה מישורים. הרעיון המנחה הוא שכאשר הגוף יתאזן, תופעות שונות כמו הכאבים וכן בעיות אחרות ישתפרו גם הן.

יש להדגיש שלא כל מטפל ברפואה סינית מתמצא בטיפול בסוכרת וכי הרעיון המנחה הוא כמובן לשלב את הרפואות שיכולות לתת מענה, את הרפואה הסינית בזו הקונבנציונאלית על מנת לשפר את איכות חייו של המטופל ויצירת בריאות מיטבית לאורך זמן. יתרונות הטיפול הם, כאמור, איזון מערכות הגוף מבחינה פיזית ורגשית\ נפשית, הקלה על התופעות השונות של מחלת הסוכרת וסיוע במניעת סיבוכיה.